06 november 2020

"Auroraga" oktoobripühade kaardid

  Õhtul kell üheksa kõmatas ristleja "Aurora" kahuripauk. See oli märguanne pealetungiks. "Aurora" helgiheitjate kiirtevihkudes kerkis pimedast sügisööst esile punaseks värvitud uhke hoone. Palee akendest ja barrikaadide tagant külvati pealetungijad üle kuulirahega. Esimene katse Talvepalee lammutamiseks löödi tagasi.

 Siis hakkasid mürisema kahurid. Tulistati Talvepalee vastast asuvast Petropavlovskaja kindlusest. "Aurora" tulistas paukpadrunitega, et mitte purustada ajaloolist hoonet.

H.Palamets "Kodumaa ajaloost", õpik-lugemik 4. klassile 1967, lk 130-131.

 

 On räägitud ka, et "Aurora" dubleeris Petropavlovski kindluse signaallasku Talvepalee ründamiseks, aga ka seda, et ta tegi oma paugu varem, juba 2 tundi enne tormijooksu algust, et õige lask, märguanne, mis purustas ka osa Talvepalee aknaid, tuli ikkagi Petropavlovski kindlusest. Väidetakse ka, et mingit tormijooksu ei olnudki.

Aga inimestel on sümboleid ja kangelasi vaja ja "Aurora" oli selleks sobilik.

 

 

Au suurele oktoobrile!


Eriti hea toon oli joonistada ajaloolist "Aurorat" koos tänapäevase raketiga. See pidi vist tähendama, et jäälõhkuja "Lenin" ja raketid on meil tänu oktoobrirevolutsioonile ja "Aurorale".

Ulla-Britta Sampu postkaart.



Fotopostkaart 1969.

1900. aastal Peterburis valminud ristleja on muuseumilaev alates 1956. aastast. 

1984. aastaks oli laeva veealune osa nii läbi roostetanud, et trümmist pidi ööpäev läbi vett välja pumpama.

1984 - 1987 oli "Aurora" kapitaalremondis, mis läks riigile maksma 35 miljonit rubla. Algul lõigati laeva kere mööda veeliini pooleks ja vahetati välja kogu veealune osa, siis selgus, et ka veepealne osa ei kõlba, sisuliselt tuli kaldapealsele tagasi vana laeva koopia. Vanast jäi järele tükike masinaruumi, raadioruhv ja laeva kell.

Väidetavalt ei tõusnud pühast laevast eemaldatud osi hävitama kellegi käsi, need pukseeriti Lužskaja lahte Vistino küla lähedale, Narvast umbes 40 km kaugusele. Kohalikud elanikud viisid kerest tükke ilma südametunnistuse piinadeta vanarauda, illuminaatoritest jätkus mitmele külale käimlaakendeks.

2014 -2016 oli laev uuesti remondis, vahetati kogu elektrivõrk, remonditi tiikpuust tekk, mastid ja ülejäänud laeva töötamist tagavad süsteemid. 

Arhiivjooniste järgi taastati laeva õigeusu pühakoda.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar