13 jaanuar 2015

Purilennuk A15

Purilennuk A15 oli lennukikonstruktor O.K.Antonovi viimane purilennuk, valmis 1959. aastal. Antonov tahtis teha ekstraklassi plaanerit, rekordpurilennukit. Lennuki tegemisel võeti kasutusele kõik tolleaegse lennukitööstuse uued võimalused: liimimine, keevitamine, stantsimine, ülitugevad plastikud, duralumiiniumsulamite keemiline freesimine, lamineeritud profiil, eriline org klaas, kogu plaaneri välispinna poleerimine jne
Purilennuk oli üleni metallist, veeballastipaakide ja hapnikuseadmetega.
Esimene lend toimus 26.märtsil 1960.aastal.
Juba 6.mail 1960 purustati A15-ga seni ameeriklastele kuulunud maailmarekord 100 km kolmnurkmarsruudil lendamises kiirusega 111,388 km/h.
18.juunil 1960 püstitati uus kauguse maailmarekord varem määratud punkti - 714, 023 km.
1961.a demonstreeriti purilennukit A15 koos lennukiga An22 Pariisis.

A15 läks seeriatootmisse ja oli mitukümmend aastat NSVL lennuklubides kasutusel, aga ka näiteks Ungaris ja Hollandis.
Pildil tuleb Ridali lennuväljale maanduma Tartu lennuklubi A15 hüüdnimega Pomm.

 Ridali lennuväljal.
A15 tiivaulatus oli 15 meetrit, aerodünaamiline väärtus 40, see tähendab, et 1000m pealt oli ta võimeline planeerima 40 km kaugusele. Võrdluseks - kõige levinuma treeningpurilennuki "Blanik" L13 väärtus on 28.

 Tartu klubi esimene NSVL meistersportlane Tõnu Parksep A15-s, foto tegemise aeg pole teada.


 Fotode järgi otsustades osales 1975.a Eesti meistrivõistlustel vähemalt 3 purilennukit A15, numbritega 01 ja 03 seisavad pildil vasakul.

 Number 05 ootab õhkutõstmist.


A15 oli suurepäraste lennuomadustega purilennuk, kui ta juba õhus oli, aga tõus ja maandumine oli väga ohtlik. Foto internetist.

 Tartu lennuklubi A15 hukk.
A15 jaoks oli platsil hein liiga tihe ja kõrge.
Purilendur Kostja pääses tervelt.


Jüri Liivamäe fotod.

Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar