14 november 2014

"Oota sa!"

Nägin ühes Tartu taaskasutuspoes toredat soolavakka, müüjad lubasid lahkelt pildistada:

 Esimene "Oota sa! osa valmis 1969.aastal.
 Alguses oli riiklik tellimus, nõukogude ametnikud tahtsid anda vastulöögi Disney multikatele ja eraldasid selleks suure summa.
 Kõigepealt  joonistas kunstnik Sokolskii, kuid tema tegelased sattusid tsensuuri löögi alla, neile tundus, et tegelased on liiga kurjad, tuleks teha õilsamaks, nõukogude lastele on tarvis lahkeid kangelasi. Kunstnik keeldus edasisest koostööst.
 Siis liitus filmitegijatega kunstnik Kotenotškin, kes hiljem ei varjanud, et joonistas hundi enda pealt maha, pani talle külge enda plastilisuse ja kõnnaku. Tema tahtis, et hunti helindaks Võssotski, kuid siis sekkus jällegi tsensuur - laulja oli keelu all. Siis sai hundirääkijaks Anatoli Papanov. Esimeses osas vilistab hunt meloodiat filmist "Vertikaal", mis on tervitus Võssotskile.
 Klara Rumjanova helindas alati loomakesi ja sobis jäneseks hästi.
 Algul soovitati filmitegijail tungivalt eemalduda tühjast meelelahutusest ja mõelda filmile õpetlik idee, aga nad ei olnud nõus. Veel noriti hundi suitsatamisharjumuse kallal. Aga tegijad seletasid, et paberossid on kaadris trikkide pärast ja näitavad suitsetamise kahjulikkust (hunt suitsetab jänest telefoniputkast välja, aga saab ise mitme paberossi korraga tõmbamisest mürgituse). Filmi populaarsuse kasvuga vähenes filmi kallal norimine.
 Ühest riiklikust tellimusest filmiloojad siiski kõrvale hiilida ei saanud - olümpiaosa nad pidid tegema.
 Kui filmi üks tsenariste, Felix Kamov sõitis ära Iisraeli, mis oli tol ajal kodumaa reetmine, pandi "Oota, sa!" tegemine kinni. Hiljem, kui Papanov läks Kremlisse saama riiklikku autasu, küsis Podgornõi, mis tema hundiga lahti on. Papanov selgitas. Podgornõi:"Öelge edasi, et mulle ja minu seltsimeestele multifilm väga meeldib ja meie selle vastu ei ole." Töö filmi kallal läks jälle käima. See oli 7.seeria ajal.
 Pärast Papanovi surma tõusis uuesti lõpetamise probleem, kuid tuli välja, et helioperaator oli alles hoidnud kõik Papanoviga salvestused ning neid kasutati edasiste osade helindamisel., asendada Papanovi häält kellegi teise omaga ei riskitud.
 Perestroika ajal jäid filmitegijad riiklikust toetusest ilma ja tootmine läks kommertsalusele, raha puudumisel tootmine külmutati. Mingid aastad hiljem leiti investorid uute seeriate jaoks, joonistas mitte Kotenotškin, vaid tema poeg ning hunti helindas Igor Hristenko. Räägitakse, et tema häält on võimatu Papanovi omast eristada.

Mulle meeldib klipp Anatoli Papanovist ja Klara Rumjanovast:
https://www.youtube.com/watch?v=BgIHmblsDcA


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar