24 märts 2014

Tartu Autobussijaam 1972-2003


Tartus avati uus bussijaam kolmapäeval, 2.augustil 1972. Praegu tundub, et see jääbki Tartu ajaloo kõige uhkemaks bussijaamaks.
Enne oli väike puust maja uuest hoonest jõe ja Võidu silla poole, järgmises postituses on näha.
Bussijaama arhitekt oli Mall Krigul, projekt oli valminud 1966.aastal.
Maja ehitati mitte bussipargi, vaid jõesadama tellimusel, kes sai dispetšeriruumi ja kassa ning mitme trepiga sadamakai.

 Edasi, 4.aug 1972:
Meie vabariigis on see peamine liiklusviis, autobussidega veetakse Eestis viis korda rohkem inimesi kui teiste liiklusvahenditega kokku.
...
Senise põhjal võib öelda, et tippaegadel, näiteks pühade eel, tuleb meil teenindada 13 000 - 15 000 inimest ööpäevas.
...
Praegu väljub meie jaamast iga päev 357 bussi ja 9 marsruuttaksot.

Kohe tuleb tahtmine võrrelda praeguste numbritega. Ajakirjanduses on numbreid vähe, aga ühes artiklis oli, et 2013.a detsembris väljus Tartu bussijaamast 276 bussi päevas. Üllatav, et praeguse autode hulga juures endiselt nii palju bussiga sõidetakse. Proportsioonid küll on teised: praegu moodustavad tõenäoliselt suure osa Tartu-Tallinn liinil sõitjad, tol ajal käisid bussid mitu korda päevas igas külakolkas, aga ikkagi pole bussijaama tähtsus vähenenud.

 Edasi, 6.mai 1972:


 Foto taha on kirjutatud: Uus bussijaam Riia tn poolt. Varjualuse parempoolsesse otsa jääb ajaleheputka.
Silma hakkavad suurte kottidega bussi peale minevad tädid. Ju siis linnas oli rohkem kaupa, väga palju käidi ka Pihkva oblastist Tartus sisseoste tegemas. Venemaa naisostjad olid külmal ajal äratuntavad paksude hallide pearättide järgi.


Vana bussijaam oli hästi turvaline, sest busside ja reisijate teed ei ristunud. Jalakäijad läksid bussijaama Riia ja Turu tänava poolt, bussid olid teisel pool. Need 2 inimest platsi peal on tõenäoliselt bussijuhid.



Väljumiskohti oli 12. Numeratsioon algas pildil vasakult, seal peatusid kõige kaugemate liinide bussid nagu Leningradi, Saaremaa ja Tallinna buss ja siin ees paremal, ooteruumist kõige kaugemal olid lähiliinide bussid. Sellised bussid nagu vasakpoolne, sõitsid pikki liine.

 Taga: Ikarused uue bussijaama õuel.
 Ka neile bussidele, mis parasjagu ei sõitnud, oli ruumi küllaga.

Bussijaama juures oli taksopeatus, 1977.a olid ainult Tartu Autobussi- ja Taksopargi taksod, uued "Volgad". Tagant paistab vana kaubamaja.


Taga: Uue bussijaama ootesaal.
Ootesaal oli kõrge, avar, valge, vähemalt mul on sellised mälestused. Seinal paistab Eesti kaart, millele on märgitud bussiliinid, kahjuks ei näe lugeda, mis ametimehed kaardi all olevate uste taga olid.
Bussijaamas oli üks jube asi ka, see oli bussijaama WC, mis oli ilma pottideta (avalikes käimlates olid kõrgemate jalakohtadega metallalused, kus kükitati), alati jube räpane, ilma karjuva vajaduseta sinna ei läinud.

Bussijaama kassad piletimüüjatega.

 Taga: Kassaruum sidevahenditega operaatorisideks. Aastaarv nurgas tundub olevat 1974.


Erineva pikkusega ribad parempoolsel seinal peaksid olema erinevad bussiliinid peatuste nimedega, kui  küsiti piletit, siis kassapidaja vaatas sealt, kus see peatus on, ja ütles hinna. Aga võimalik, et see on hoopis infoboks.
Edasi, 22.juuli 1972:


Andres Siku (1911-1988) tehtud fotod. Ta töötas Tartu Autobussi- ja Taksopargis mitmetes ametites, sealhulgas ka direktorina. Tänud tema tütrele.


Kommentaare ei ole:

Postita kommentaar